Työkaluja ja palveluja verkkosivujen optimoimiseksi, on monia. Hotjar on yksi niistä: se on hyvin helppo ja toimiva työkalu, joka auttaa sinua ymmärtämään paremmin verkkosivujesi vierailijoiden käyttäytymistä.
Mikä on Hotjar?
Lyhyesti ja yksinkertaisesti Hotjar toimii kuin sivustosi peilikuva. Se tallentaa jokaisen vierailijan käynnin ja samalla näyttää, mitä he ovat klikanneet, ovatko he kenties laskeutuneet sivulla alemmas ja mihin heidän mielenkiintonsa on erikoisesti kohdistunut. Voit myös saada tietää, mistä kävijäsi tulivat sivuillesi (kuten Google, Facebook tms.) ja minkälaista päätelaitetta he käyttävät. Kuulostaako pelottavalta?
Voit rauhoittua, aivan kaikki ei Hotjarissa näy
Et näe mitään henkilökohtaista. Et pääse näkemään vierailijasi henkilötietoja mahdollisen sisäänkirjautumisen yhteydessä, Y-tunnuksia, salasanoja tai muita arkoja tietoja. Talletuksen alla olevan henkilön täyttäessä näitä tietojaan teksti korvautuu Hotjarissa tähdillä, jolloin henkilökohtaiset tiedot on ja pysyvät salassa.
Mitä voit sitten tehdä Hotjarilla?
- Analysoi kävijäistunnot (käynnit), jotta havaitset sivustollasi olevat mahdolliset virheet
- Analysoi vierailijasi käyttäytymismallit ja näet nopeasti, mikä sivusi osio/teksti kaipaa parannusta virheitä.
- Käytä lämpökarttoja (heatmap) hyväksesi, jolloin näet, klikataanko sivuillasi sieltä, mistä haluatkin vai jostain ihan muualta
- Analysoi tarkasti esim. kaikki lomakkeesi tai muut liiketoiminnan kannalta oleelliset kohdat
- Keskustele asiakkaittesi kanssa
- Käytä yksittäisten sivujen sovellusten analysointiin.
- ... ja enemmän!
Luo itsellesi tili Hotjar.com-sivustolla
Voit rekisteröityä ja aloittaa Hotjarin käyttämisen osoitteessa www.hotjar.com. Jos et ole varma, kuinka paljon Hotjar voisi sinua hyödyttää, voit aloittaa ilmaiseksi testiversiolla.
Asenna Hotjar
Hotjar asennetaan koodinpätkällä sivustosi lähdekoodiin. Se käy helposti joko Google Tag Managerilla tai sitten asennat koodiin suoraan sivusi alkuun.
Erilaisia lämpökarttoja
Näytön vieritys
Nämä lämpökartat osoittavat sinulle, kuinka pitkälle sivustosi vierailijat selailevat verkkosivustoasi näytöllä alaspäin. Jos huomaat, että juuri kukaan ei vaivaudu sitä tekemään, on syytä olla laittamatta sivujesi alaosiin mitään hyvin tärkeää.
Hiiren käyttö
Tämä ominaisuus ottaa huomioon vain ne vierailijat, jotka tulevat sivuillesi tietokoneelta, sillä lämpökartat perustuvat kävijöiden hiiren käyttöön. Tämä ominaisuus on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen sillä ruutua lukiessamme, liikutamme hiirtä usein juuri sinne, mihin katsekin kohdistuu.
Klikkaukset
Selvität, mitkä painikkeet toimivat parhaiten ja mitä toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta eri painikkeiden paikat ja järjestys on oikea.
Ruutukaappaukset
Katso, kuinka kävijät ovat vuorovaikutuksessa sivustossasi ja tee sen mukaan mahdollisia muutoksia.
Keskustele
Hotjarin ponnahdusikkunoiden kautta voit aloittaa pienen keskustelun vierailijasi kanssa tai antaa haluamassasi kohdassa lisätietoa tuotteistasi tai palveluistasi. Kun kävijä on ollut tietyn ajan aloitussivullasi tai skrollannnut itsensä tiettyyn paikkaan, voit lähestyä häntä ystävällisellä kysymyksellä kuten "Hei! Tarvitsetko apua?" tai "Hei! Haluatko, että asiakaspalvelumme ottaa sinuun yhteyttä?".
Lomakkeet
Onko sinulla lomakkeita sivustollasi? On hyödyllistä tutkia, kuinka moni asiakkakaistasi täyttää koko lomakkeen ja kuka jättää kesken. Huomaat nopeasti, jos jokin kysymys on sellainen, että sen kohdalla ei siirryttäkään enää seuraavaan kohtaan. Tähän ongelmaan on syytä puuttua, voisitko suunnitella kysymykset toisin?
Mitä Hotjarin toimimiseksi tarvitaan?
Ei mitään erikoista! Sinun tarvitsee vain noudattaa Hotjar-sivuston yksinkertaisia ohjeita. Hotjar toimii mainiosti yhdessä esimerkiksi seuraavien järjestelmien kanssa:
- WordPress
- Google Tag Manager
- Hubspot
- Magento
- Shopify
- Squarespace
- Drupal
- Instapage
- Joomla
- LightCMS
- Prestashop
- ... ja monien muiden
7 vinkkiä sivustosi optimoimiseen
Qredissä olemme käyttäneet Hotjaria jo kauan parantaaksemme asiakaskokemusta ja tehdäksemme vierailijoitten käynnistä niin sulavan kuin mahdollista. Tänä aikana on tullut selväksi mm:
- Tee isoja painikkeita!
Suuret, näkyvät ja napsautettavat painikkeet ovat kaiken A ja O. Jotkin painikkeet voivat olla riittävän suuriakin, mutta jos koko painike ei ole napsautettavissa, vaan vain teksti sen keskellä, se hämmentävää kävijää, eikö? Painikkeiden optimoinnissa tärkeää on myös niiden väri. Varmista, että nappisi värit ovat oikeat ja että asiakkaat ymmärtävät, mitä niitä klikattaessa tapahtuu.
- Tee selkeät virheilmoitukset
Käytä vihreää ja punaista loogisesti. Punainen näkyy hyvin, mutta älä käytä sitä huomiovärinä aina vaan vain silloin, kun haluat osoittaa, että jossain on tapahtunut virhe.
- Vähennä kitkaa ja poista kynnysarvoja!
Vähemmän on enemmän - poista kaikki, mikä ei ole tärkeää sinulle tai kävijälle. Pyydä lomakkeissasi esimerkiksi vain todella tarvitsemasi tiedot ja anna muiden olla.
- Tarkista, miltä sivustosi näyttää eri laitteilla
Sinulla ei todennäköisesti ole 3-4 erilaista iPhonea ja yhtä paljon erilaisia Android-puhelimia, kun kehität ja suunnittelet verkkosivustoasi. Näet Hotjarissa, mitä laitteita ja selaimia asiakkaasi käyttävät ja pystyt tarvittaessa näin korjailemaan sivujasi kaikkiin päätelaitteisiin sopiviksi.
- Lue sivujasi asiakkaittesi silmin
Asiakkaasi eivät tunne tuotteittasi tai palvelujasi yhtä hyvin kuin sinä itse, joten älä käytä vaikeaa ammattisanastoa, jota vain asiaan vihkiytyneet ymmärtävät. Muista kirjoittaa selvästi ja yksinkertaisella selkokielellä.
- Ensinäkymän tärkeys
Se, mikä ensimmäiseksi sivuillasi näkyy ilman, että vierailijasi joutuvat vierittämään näyttöä alaspäin (huom. mobiililaitteet) on ensiarvoisen tärkeää. Älä vain piilota liiketoiminnallesi arvokasta tietoa, lomaketta, painiketta näkymättömiin.
- Testaa
Hotjar on vain yksi useista työkaluista, jolla voit selvittää, miten vierailijasi käyttäytyvät sivustollasi. Google Analytics on varmasti näistä yksi tärkein.
Paranna sivustosi konversiota oikeilla väreillä
Kirjoitimme jokin aika sitten blogin siitä, mitä sinun kannattaa ottaa huomioon valitessasi yrityksellesi eri värejä. Se riippuu paljon logostasi, millä toimialalla toimit ja minkälaisia tunteita haluat itsestäsi ja yrityksestäsi välittää. Lue koko kirjoitus täällä.