Mikään ei ole mukavampaa kuin huomata, että itse suunniteltu ja laadittu mainos toimii! Kun pitkä odotus ja hermostunut olo palkitaan asiakkaalla, joka on toiminut juuri kuten toivoit. Kuinka sitten suunnitella mainos, joka myy?
Toivottavasti nämä 10 kohtaa ovat sinulle hyödyllisiä:
1. Jaa mainoksesi kahteen osaan
Tarvitset tilaa kertoa, miksi tuote tai palvelusi kannattaa ostaa ja miten se onnistuu. Älä unohda yhteystietojasi. Toinen osa mainostekstiä on hyvä varata lisätiedoille. Ilmoita, jos tuotteellesi on ominaista (ja yleensä on) tietyt ehdot, tekniset tiedot, pesuohjeet, tarkka sisältö, materiaali jne.
2. Luettavuus
Suomen kielessä on paljon pitkiä sanoja, joiden käyttöä saattaa kannattaa harkita. Varsinkin mobiilinäytössä pitkät sanat otsikoissa vievät helposti koko rivin ja silloin, kun ne pakotetaan kahdelle eri riville, sanat harvoin katkeavat oikeasta kohtaa. Sanaleikit toimivat usein hyvin, mutta muuten vältä monimerkityksisiä ilmaisuja. Lista ja bullet pointsit ovat ehkä tavanomaisia, mutta selkeydessään voittamattomia.
3. Tosiasiat
Älä unohda mainita hinnan lisäksi muita ostopäätökseen vaikuttavia tietoja mm. voimassaoloaika, toimitusaika, maksuehdot, takuu, mahdolliseen vaihtoon liittyvät ehdot tai mikä vain muu myyntituotteeseesi läheisesti liittyvä seikka.
4. Sisältö
Jos käytät sähköpostia, sinulla on tilaa ja aikaa kertoa asiakkaallesi tuotteestasi tai palvelustasi. Kirjoita innoittavasti ja osoita tuotteesi ylivertaisuus muihin verrattuna. Käytä hyvää suomen kieltä ilman kirjoitusvirheitä, tee kirjoituksestasi henkilökohtainen ja vastaanottajaa puhutteleva teksti. Käytä mahdollisesti hänen etunimeään ja anna vaikutelma, että et ole kopioinut samaa tekstiä kaikille. Palaa asioihin, joista olette yhdessä puhuneet, mikä saa asiakkaasi tuntemaan, että hänen asioistaan välitetään.
5. Taustatyö
Mikä tahansa kirjoitus, mainos tai markkinointitoimenpide vaatii kunnollisen taustatyön tuekseen. Kerää kohderyhmästäsi mahdollisimman paljon tietoa, jotta osaat puhutella heitä tehokkaasti ja osuvasti. Mikä on heidän mielestään tuotteittesi tai palvelujesi tärkein ominaisuus? Onko se hinta, nopea toimitus, turvallisuus, helppous...?
6. Erotu väkijoukosta
Katso, mitä kilpailijasi tekevät. Salapoliisityö tuottaa aina tuloksia, uusia ideoita ja ahaa-elämyksiä. Et ole ainoa, jonka kohderyhmään vastaanottajasi kuuluu, joten sinun on erottauduttava kilpailijoistasi. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, mutta on tärkeää tehdä samoja asioita kuin muutkin, mutta eri tavalla.
7. Todistusaineisto
Sinulla on varmasti tyytyväisiä asiakkaita. Käytä hyväksesi tätä kaikkein uskottavinta keinoa kertoa tuotteestasi ja anna asiakkaittesi ääni kuulua. Facebookin tai Trustpilotin tähdet, videot tai asiakaskertomukset ovat kullanarvoisia ja herättävät luottamusta yritykseesi. Muutkin dokumentit kuten eri todistukset, diplomit, jäsenyydet tms. tulee ilman muuta mainita, sillä voi olla potentiaalisia asiakkaita, jotka etsivät juuri niitä!
8. Tarkista ilmoituksesi
Jos on aikaa, jätä ilmoituksesi tai kirjoituksesi rauhaan hetkeksi. Nuku yön yli ja tarkista se sitten uusin ajatuksin ja miettein. Löydät varmasti suunnittelussa tai tekstissä jotain korjattavaa, lisättävää tai huomaat unohtaneesi jotain tärkeää.
9. Lähetä
Muista laittaa ilmoitukseesi tai tekstisi nappeihin seurantakoodi, jotta voit sitten esim. Google Analyticsissa nähdä, kuinka paljon vierailijoita mainoksesi on tuonut. Jos lähetät tarjouksesi meilissä asiakaskirjeenä, niin voi olla, että viikonpäivällä tai kellonajalla on merkitystä. Ellei sinulla ole aavistustakaan, kannattaa sähköpostia lähettää arkipäivisin noin klo 11. Se on (hyvin yleisellä tasolla) optimaalisin aika lähettää postia asiakkaille. Älä koskaan liitä mainostasi erilliseksi tiedostoksi, sillä sitä ei (syystä) uskalleta aukaista.
10. Älä jätä toimenpiteitä tähän
Seuraa tarkkaan, miten mainoksesi toimii. Jos jätät seurannan tekemättä, jätät rahaa pöydälle. Ketkä ovat reagoineet mainokseesi? Missä he asuvat, minkä ikäisiä he ovat, moniko kävi katsomassa tuotettasi ja moniko osti? Milloin ja mihin aikaan? Ellet käytä muita seurannan työkaluja, niin toivottavasti ainakin Google Analyticsia. Mainoksiasi seuraamalla opit paljon kohdeyleisösi käyttäytymisestä ja osaat yhä paremmin muokata viestisi asiakaskuntaasi puhutteleviksi. Yksi hyvä seurantamenetelmä on myös soittaa meilisi perään. Kylmille asiakkaille se on melko tehotonta ja hyvin aikaa vievää, mutta jo viestiisi tutustuneille se on ehdottomasti suositeltavaa.