Mikä väri valita yrityksellesi

Yhteenveto

Oletko uudistamassa yrityksesi profiilia?

Mietiskelet ehkä sitä tehdessäsi, mitä värejä sinun kannattaa käyttää. Mitkä sopivat toisiinsa, mitkä herättävät mitäkin mielikuvia? Toivottavasti seuraavasta saat ideoita työhösi.

Värit ovat tärkeä osa elämäämme. Osa siitä, miten hahmotamme värit juontavat juurensa kymmenien tuhansien vuosien päähän. Vaistomme siksi tulipalon punaisen ja keltaisen vaarana ja kiinnitämme niihin huomiota. Ovathan nämä värit valittu liikennemerkkeihinkin silloin, kun tiellä kulkijaa on tarkoitus varoittaa mahdollisista riskeistä. Huomiomme terävöityy vaikkemme edes ehtisi niitä kunnolla lukea.

Värejä ei kannata käyttää väärin, sillä silloin viesti ei mene perille. Vihreällä kirjoitettua kieltoa on vaikea ymmärtää sellaiseksi, koska olemme tottuneet, että kieltojen kuuluu olla punaisella tai ainakin mustalla.

Otetaanpa tarkemmin selvää neljästä perusväristämme: punainen, sininen, keltainen, vihreä sekä oranssi ja musta.

Punainen

Kuten jo mainitsimme, punainen saa meidät valppaaksi, sillä se liittyy usein vaaraan tai kieltoon. Se herättää meidät mietteistämme, onhan se huomioväri. Punainen välittää myös rohkeuteen, intohimoon ja nuoruuteen liittyviä tunteita. Se on elämän väri. Punaisen uskotaan liittyvän myös ruokahaluun. Se liittyy yritysmaailmassa myös vahvasti alennettuihin hintoihin (keltaisen ja oranssin lisäksi, jotka ovat väripaletissa aivan punaisen naapurissa), tarjouksiin ja tempauksiin.

Esimerkkejä tuotemerkeistä, jotka ovat valinneet logoonsa punaisen päävärikseen:

  • Coca Cola
  • H & M
  • Netflix
  • Lego
  • Rovio
  • Norwegian
  • Levi's
  • Alko

Sininen

Sininen väri synnyttää mielikuvan vahvasta, luotettavasta ja uskottavasta tekijästä. Ei ole siis sattumaa, että se on valittu monien pankkien logoihin. Suomalaiselle sininen on uskottava myös sen kotimaisuuteen liittyvillä merkityksillä. Sininen on myös puhtauden ja terveyden väri. Jos siis punainen muistuttaa hyvästä ruuasta, sininen ei. Se on ennemminkin laihduttajan väri.

Esimerkkejä tuotemerkeistä, jotka ovat valinneet logoonsa sinisen päävärikseen:

  • Nordea
  • Samsung, Intel, HP, Dell ja monet muut IT/teknologia -yritykset
  • Gillette
  • Orion, Berner ja monet muut lääketehtaat
  • If-vakuutusyhtiö
  • Nokia
  • Kone
  • Novelle, Vichy

Vihreä

Vihreää väriä käytetään välittämään mielikuvia rauhasta, kasvusta ja hyvinvoinnista. Yhdistämällä brändinsä vihreään tuotemerkki pyrkii tulevan liitettäväksi ajatukseen terveellä tavalla kasvavasta yrityksestä sekä luonnolliseen, myrkyttömään sekä kemikaalittomaann ympäriystävälliseen -siis vihreään- elämäntapaan.

Esimerkkejä tuotemerkeistä, jotka ovat valinneet logoonsa vihreän päävärikseen:

  • Qred Yrityslaina tietenkin
  • Starbucks
  • Lacoste
  • Heineken
  • VR
  • Stockmann
  • Spotify
  • Fennia

Keltainen

Keltainen on auringon väri, jolloin se tietenkin yhdistetään positiivisuuteen, iloon, lämpöön ja energiaan. Se liittyy usein onnellisuuteen, mutta myös älykkääseen ajatteluun.

Esimerkkejä tuotemerkeistä, jotka ovat valinneet logoonsa keltaisen päävärikseen:

  • Hertz
  • Lipton
  • National Geographics
  • Subway
  • Finnkino
  • Snapchat
  • Helsingin Energia
  • Shell

Oranssi

Ystävällisyys, innostus ja itsetunto ovat oranssiin väriin liittyvät kolme sanaa. Punaisen lailla, oranssi väri huomataan. Sen sanotaan tasapainottavan tunteita ja älyä ja tuovan meissä esiin ystävällisimmän puolemme. Verkkokaupassa se vaatii toimia ja houkuttelee painamaan ostonappia.

Esimerkkejä tuotemerkeistä, jotka ovat valinneet logoonsa oranssin päävärikseen:

  • Fanta
  • Bic
  • Fiskars
  • K-kaupat
  • Magento-sivualusta
  • OP
  • Posti
  • Linkosuo

Musta

Musta on neutraali, joka yrityksen väreihin liittyessä henkii mielikuvaa ammattimaisuudesta. Asiantuntijuus, jämäkkyys, pröystäilemättömyys ja yksinkertaisuus ovat mustan värin ominaisuuksia. Usein mustaan liitetään punainen, sininen tai keltainen sen sisältämää viestiä värittämään.

Esimerkkejä tuotemerkeistä, jotka ovat valinneet logoonsa mustan päävärikseen:

  • Eri liitot ja yhdistykset
  • WWF
  • Gucci, Dior ja monet muut luksusmerkit
  • Honda
  • Disney
  • Amazon
  • Adidas
  • Sony

Miten siis valita sopiva väri?

Se, mihin väriin haluat nimesi liittyvän, on kokonaan itsesi päätettävissä. Vaikka yläpuolella onkin esitelty, miten eri värit liittyvät enemmän tai vähemmän tiettyihin mielikuviin, poikkeuksia on valtavasti. Mielikuvat ovat kuitenkin voimakkaita ja toimivat erinomaisesti muistin tukena, joten kannattaa miettiä, mikä olisi oman toimialasi väri, jotta et ainakaan vahingossa tulisi rikkoneeksi sitä sidettä, joka näiden kahden elementin välillä luonnollisella tavalla on.

Onko yrityksesi asiantuntijayritys? Silloin ei kannata valita leikkisästi kirkasta väriä vaan pitäytyä perinteisessä mustassa tai ainakin hyvin tummassa. Pelialan yritys taas voi päinvastoin suunnitella itselleen upean värikimaran logoonsa, joka varmasti näkyy. Terveys- tai hyvinvointituotteita myyvä yritys valitsisi luonnollisesti sinisen, ekotuotteita taas vihreän. Kuulostaa ehkä tylsältä ja kliseemäiseltä, mutta juuri siksi: harkitse tarkkaan, jos et noudata perinteisiä toimialalle ominaisia värejä.

Uskottavuuden ja asiakkaiden luottamuksen hankkiminen on työlästä ja vaativaa, joten ei ole ollenkaan mielikuvituksetonta ottaa tässä myös värin tuoma apu käyttöön.

Miten löytää valittuun pääväriin sopivat huomiovärit?

Huomiovärit ovat käytettävyyden ja käyttäjäystävällisyyden parantamisen lisäksi värejä, jotka vievät nimensä mukaisesti vierailijan huomion niihin verkkosivujen elementteihin, jotka hänen on nopeasti löydettävä. Valikolle ja erilaisille napeille tulee siis keksiä huomioväri.

Tehtävää saattaa helpottaa väripaletti. Jos piirrät valitsemasi päävärin kohdalta suoran viivan ympyrän keskuksen kautta paletin toiseen laitaan, löydät sivuillesi täydellisesti sopivan komplementaarisen kakkosvärin. Kuva: Conversionista

Huomiovärien valinta | Qred Yrityslainan blogi

Punainen vai vihreä?

Vaikka tässäkin on poikkeuksia, voidaan kuitenkin sanoa, että punainen ja vihreä nappien väreinä ovat saavuttaneet oman erikoisasemansa, jota ei ihan helpolla kannata mennä sekoittamaan. Punainen on perinteisesti vaaran ja kiellon väri, niin nettisivuillakin. Punaisen napin tehtävä on siis verkkosivujen kontekstissä usein perua jotain, joka on jo sovittu. Sitä siis painetaan, kun ei esim. halutakaan ostaa ostoskorin sisältöä sellaisenaan tai kun perutaan olemassaoleva jäsenyys tms.

Vihreä on, kuten voi päätellä, edellisen vastakohta. Sen väristä nappia painamalla suostut yleensä ostamaan, tilaamaan, lisäämään, lataamaan, lukemaan lisää, katsomaan jne. Jos näiden kaltaiset kehotteet olisivat punaisen napin painalluksen päässä, monet vierailijat luultavasti epäröisivät toimenpidettä sen verran, että jättäisivät sen tekemättä.

CTA

CTA-nappi (Call to Action) on se sivustosi tärkein nappi, josta elantosi on kiinni. Sen lisäksi, että sille on annettava kunnolla tilaa, on CTA-napin värikin kohtalonkysymys. Ja senkin jälkeen, kun olet päättänyt napin väristä, johon olet tyytyväinen, niin testaa silti muutama muu väri. Ja tee vasta sitten lopullinen päätös.

Eri värit vaikuttavat meihin kuitenkin eri tavoin ja ne tuovat jokaiselle eri asioita mieleen omaan historiaan ja kokemuksiin liittyen. Värien merkityksistä voi olla montaa mieltä, mutta tiedetään, että ne ohjaavat paljon enemmän käyttäytymistämme kuin arvaammekaan. Eli silloin kannattaa miettiä tarkkaan, minkä värin yritykselleen ja logolleen valitsee eikä oma lempiväri ehkä olekaan se parhain mahdollinen.